Bir litre şişe suyunun içerisinde ikiyüzellibin görünmez nanoplastik parçacık çıktı

Ortalama bir litre şişe suyunda, ilk kez çift lazer kullanılan bir mikroskopla tespit edilen ve sınıflandırılan, çok küçük nanoplastiklerden oluşan neredeyse 250.000 adet görünmez parça bulundu.

BİLİM 17.01.2024, 13:35 Ahmet Balcı

Bilim insanları uzun süredir bu mikroskobik plastik parçalardan çok sayıda olduğunu tahmin ediyordu, ancak Columbia ve Rutgers üniversitelerindeki araştırmacılar hesaplamalarını yapana kadar kaç tane veya ne tür olduğunu asla bilemediler. Araştırmacılar, yaygın olarak kullanılan üç şişelenmiş su markasının her birinden beş numuneye bakarak, Pazartesi günü Ulusal Bilimler Akademisi Bildiriler Kitabı'nda yayınlanan bir araştırmaya göre partikül seviyelerinin litre başına 110.000 ila 400.000 arasında değiştiğini, ortalama 240.000 civarında olduğunu buldu .

Bunlar boyutu bir mikrondan küçük olan parçacıklardır. Bir inçte 25.400 mikron (metrenin milyonda biri olduğu için mikrometre de denir) vardır. İnsan saçı yaklaşık 83 mikron genişliğindedir.

Önceki çalışmalar, gözle görülür 5 milimetreden (çeyrek inçten daha az) bir mikrona kadar değişen, biraz daha büyük mikroplastikleri incelemişti. Çalışma, şişelenmiş sularda mikroplastiklerden yaklaşık 10 ila 100 kat daha fazla nanoplastik bulunduğunu ortaya çıkardı.

Araştırmanın başyazarı, Columbia fizik kimyacısı Naixin Qian, plastiğin büyük kısmının şişenin kendisinden ve diğer kirleticileri dışarıda tutmak için kullanılan ters ozmoz membran filtresinden geldiğini söyledi. Üç markayı açıklamadı çünkü araştırmacılar bir markayı seçmeden önce daha fazla örnek istiyor ve daha fazla markayı incelemek istiyor. Yine de bunların yaygın olduğunu ve WalMart'tan satın alındığını söyledi.

Araştırmacılar hala büyük soruyu cevaplayamıyor: Bu nanoplastik parçalar sağlığa zararlı mı?

"Bu şu anda inceleniyor. Tehlikeli olup olmadığını ya da ne kadar tehlikeli olduğunu bilmiyoruz” diyor çalışmanın ortak yazarı Rutgers'da toksikolog olan Phoebe Stapleton. "Dokulara (insanlar da dahil olmak üzere memelilerin) girdiklerini biliyoruz... ve mevcut araştırma, hücrelerde ne yaptıklarına bakıyor."

Uluslararası Şişelenmiş Su Birliği yaptığı açıklamada şunları söyledi: "Şu anda hem standartlaştırılmış (ölçüm) yöntemlerin eksikliği hem de nano ve mikroplastik parçacıkların sağlık üzerindeki olası etkileri konusunda bilimsel bir fikir birliği yok. Dolayısıyla içme suyundaki bu parçacıklarla ilgili medyada yer alan haberler tüketicileri gereksiz yere korkutmaktan başka bir işe yaramıyor.”

Plastik üreticilerini temsil eden Amerikan Kimya Konseyi ise hemen yorum yapmayı reddetti.

Birleşmiş Milletler'e göre dünya, "yılda 430 milyon tondan fazla plastik üretilen plastik kirliliğinin ağırlığı altında boğuluyor" ve dünya okyanuslarında bulunan mikroplastikler , gıda ve içme suyunda , bunların bir kısmı giyim ve sigara filtrelerinden geliyor . Milletler Çevre Programı. Küresel bir plastik anlaşmasına yönelik çabalar, Kasım ayında müzakerelerin çıkmaza girmesinin ardından devam ediyor.

Görüşülen dört ortak yazarın tümü, çalışmayı yürüttükten sonra şişelenmiş su kullanımını azalttıklarını söyledi.

Çift lazer mikroskop teknolojisine öncülük eden Columbialı fiziksel kimyager Wei Min, şişelenmiş su kullanımını yarı yarıya azalttığını söyledi. Stapleton artık New Jersey'deki evinde filtrelenmiş suya daha fazla güvendiğini söyledi.

Ancak çalışmanın ortak yazarı, musluk suyu kullanımını artıran Columbia çevre kimyacısı Beizhan Yan, filtrelerin plastik kullanmaya başlamasıyla bizzat sorun yaratabileceğine dikkat çekti.

Stapleton, "Kazanç yok" dedi.
Çalışmayı öven dışarıdan uzmanlar, ince plastik parçacıklarının tehlikeleri konusunda genel bir tedirginlik olduğu konusunda hemfikir, ancak kesin bir şey söylemek için henüz çok erken.

“Plastiğin tehlikesi hâlâ cevaplanmamış bir soru. Araştırmanın bir parçası olmayan Duke Üniversitesi tıp profesörü ve karşılaştırmalı onkoloji grup direktörü Jason Somarelli, "Benim için katkı maddeleri en endişe verici olanıdır" dedi. "Biz ve diğerleri, bu nanoplastiklerin hücrelere içselleştirilebileceğini gösterdik ve nanoplastiklerin hücre stresine, DNA hasarına neden olabilecek ve metabolizmayı veya hücre fonksiyonunu değiştirebilecek her türlü kimyasal katkı maddesini taşıdığını biliyoruz."

Somarelli, henüz yayınlanmayan kendi çalışmasının, bu plastiklerde 100'den fazla "kansere neden olduğu bilinen kimyasal" bulduğunu söyledi.
Toronto Üniversitesi'nden evrim biyoloğu Zoie Diana, rahatsız edici olanın "küçük parçacıkların farklı organlarda ortaya çıkabilmesi ve kan-beyin bariyeri gibi geçmeleri amaçlanmayan zarları geçebilmesi" olduğunu söyledi.

Araştırmanın bir parçası olmayan Diana, araştırmacıların kullandığı yeni aracın çevre ve vücuttaki plastiklerin incelenmesinde bunu heyecan verici bir gelişme haline getirdiğini söyledi.

Yaklaşık 15 yıl önce Min, belirli bileşikleri kimyasal özelliklerine ve lazerlere maruz kaldıklarında nasıl rezonansa girdiklerine göre tanımlayan ikili lazer mikroskop teknolojisini icat etti. Yan ve Qian, yerleşik yöntemleri kullanan araştırmacılar için çok küçük olan plastikleri bulmak ve tanımlamak için bu tekniğin kullanılması hakkında onunla konuştu.

Deniz Eğitimi Derneği'nde oşinograf olan Kara Lavender Law, "çalışmanın nanoplastiklerin tespitinde önemli bir ilerleme olabileceğini" söyledi ancak diğer analitik kimyagerlerin tekniği ve sonuçları tekrarladığını görmek istediğini söyledi.

Avustralya hükümetinin plastik atıklar üzerinde çalışan oşinografı Denise Hardesty, bağlamın gerekli olduğunu söyledi. Bulunan nanoplastiğin toplam ağırlığı "kabaca iki olimpik yüzme havuzunun hacmindeki tek bir kuruşun ağırlığına eşdeğerdir."

Hardesty, şişelenmiş sudaki nanoplastikler konusunda diğerlerinden daha az endişe duyuyor ve şunları belirtiyor: "'Temiz' musluk suyuna erişebildiğim ve tek kullanımlık kaplarda içme suyu satın almak zorunda olmadığım bir yerde yaşama ayrıcalığına sahibim."

Yan, musluk suyunda ne kadar plastik bulunduğunu görmek için Boston, St. Louis, Los Angeles ve başka yerlerdeki diğer belediye su kaynaklarını incelemeye başladığını söyledi. Mikroplastikleri araştıran önceki çalışmalar ve bazı erken testler, musluk suyunda şişelenmiş sudan daha az nanoplastik olabileceğini gösteriyor.

Yan, insan sağlığına ilişkin bilinmeyenler olmasına rağmen endişe duyan insanlara bir tavsiyesi olduğunu söyledi: Tek kullanımlık plastikler yerine yeniden kullanılabilir şişeler kullanın.

Yorumlar (0)